Toen ik lang geleden met mijn eCommerce bedrijf begon, had ik een sterke achtergrond in ICT, Bedrijfskunde/Supply Chain en op B2B sales. Maar voor een eCommerce bedrijf is uiteraard B2C sales en marketing een kerncompetentie. Waar vroeger in (offline) bedrijven verkoop en marketing eigenlijk twee gescheiden afdelingen waren, zijn in de online wereld verkoop en marketing enorm nauw aan elkaar gelieerd. Eigenlijk stelt het verkoop deel bij B2C eCommerce relatief weinig voor (het aankoopproces op de website, erg technisch en UI van aard), maar het stuk online marketing is veel belangrijker.
Dus toen kwam ik als “techneut” in de wereld van online marketing terecht. Een wereld die ikzelf qua cliché nog wel eens vergelijk met de wereld van auto verkopers. Marketing is een heel breed vak met heel veel niche onderwerpen. Is het eigenlijk wel een vak, of meer een kunst/trucje? En in het land van blinden is eenoog koning. Met andere woorden, er is maar een heel klein percentage mensen die het echt goed kan, de echte growth hackers (al is dat tegenwoordig een mode term geworden).
Voor elke B2C start-up is online marketing in vrijwel 99% van de gevallen een kern competentie om succesvol te zijn. Dus als niet-marketing persoon probeer ik altijd heel kritisch te kijken naar dat stuk. Waaraan probeer ik nou te herkennen of het “toppers” zijn of “amateurs”?
De belangrijkste check is of ze een helder idee hebben van de gehele customer buying cyclus en waar de kanalen/methoden die ze inzetten precies passen in die cyclus en waarom ze het zo doen. Een consument kan best 3 tot 6 maanden erover doen om uiteindelijk tot een aankoop te komen. Aan het begin van het proces heeft hij niet eens een idee dat hij iets wil kopen (een probleem heeft). Dan zit hij in de Awareness fase. Langzaam komt hij dan in de Consideration fase (zou ik het wel of niet kopen) en dan pas komt hij in het aankoopproces op de website.
Het behouden van bestaande en happy customers is 10-20 keer makkelijker dan nieuwe klanten te vinden. Dus elke goede online marketing strategie heeft ook aandacht voor de retentie fase en de social-proof fase (advocacy).
En waar de echte growth hackers naar boven komen is welke specifieke “nuggets” ze toevoegen in bepaalde onderdelen van dit proces om snel te kunnen “schalen” qua volume en aantallen (uiteraard ervan uitgaande dat de rest van het leveringsproces die groei ook echt aankan).
#genzai #onlinemarketing #marketing #sales #saas