Gisteravond met het hele InnerBuddies team naar de Maaspoort in Venlo geweest voor de Lodewijk van der Grinten verkiezing, de Venlose ondernemersprijs. Jella Theeuwen, CEO van InnerBuddies, was immers genomineerd voor de Young Talent award. In een volle Maaspoort wist Jella de jury en het publiek te overtuigen met een spetterende speech en mocht ze uiteindelijk naar huis gaan met de Young Talent Award.

En hartstikke terecht. Toen we begin 2021 met een klein groepje begonnen na te denken over de commercialisering van de “poeptest” zoals die door een UM professor ontwikkeld was, was er nog een lange rit te gaan. De test zelf was niet echt uniek en ook volledig op papier allemaal. Er was nog geen ondernemer aan boord. In het begin was ik zelf best skeptisch: B2C propositie, preventieve gezondheidstest: in ondernemers/investeringstermen een duidelijke Red Ocean. Ik weet nog dat Jella en ik ergens op een koud terras in Venlo zaten om mogelijke namen te bedenken voor het bedrijf en het creatieve proces met de namen begon pas ergens op te lijken toen we de eerste fles wijn leeg hadden.

En daarna in sneltrein vaart InnerBuddies (nog steeds erg trots op die naam) uit de grond gestampt:
– de eerste 9 maanden gewoon begonnen met de opbouw van het platform terwijl de onderhandelingen met de UM nog liepen rondom het opzetten van de termsheet / BV
– Een sterk multi-disciplinair team van inmiddels 12 mensen opgebouwd vanuit de diëtisten hoek, ICT/AI hoek en de microbiologie hoek. In het begin spraken die nog allemaal een totaal andere taal.
– Inmiddels een aantal zeer sterke IP posities opgebouwd op zowel A.I. vlak (bioinformatica) als het gepersonaliseerde voedingsadvies obv de lijst met bacterien in het poepsample
– Even een paar financieringsrondes nog tussendoor geregeld
– Het logistieke proces even ingeregeld zodat we de hele EU aankunnen en betrouwbare levertijden kunnen garanderen
– En nu een paar maanden live met het platform en inmiddels toch al een leuke omzet gerealiseerd
– En voor eind dit jaar gaan we live met ons Dashboard 2.0 waarbij we al weer een hele extra verbeteringsslag gaan maken

Alhoewel het echt een rollercoaster was afgelopen 1,5 jaar, zal dat de komende tijd niet veranderen (in de start-up wereld eindigt de rollercoaster nooit, alleen de aard van de uitdagingen verschuift per fase van het bedrijf). Maar het team is er klaar voor, het komt allemaal goed. Als ik zie hoe snel Jella gegroeid is de afgelopen 1,5 jaar, moet dat een super goede bodem zijn voor de toekomst.
#innerbuddies #genzai Jella Theeuwen