De start-up waar ik de afgelopen 2 jaar zelf de meeste tijd aan besteed heb is ongetwijfeld InnerBuddies. Naast dat ik samen met Joachim CEO Jella en haar team coach op allerlei vlakken en het ICT team manage, ben ik zelf met name inhoudelijk betrokken op het innovatieve stuk –> waar willen we met de totale oplossing naar toe ontwikkelen (en hoe kunnen we A.I. technologie daarin gebruiken).
In het proces van DNA sequences naar bacteriën hebben we eerder al A.I. technologie succesvol toegepast (en dit is/wordt nu de basis van onze B2B dienstverlening). In het proces van bacteriën naar voedingsadviezen echter nog niet. De voedingsadviezen zijn nu gebaseerd op alles wat er wetenschappelijk bewezen is over de relatie tussen voedingsingrediënten en bacteriën.
Het probleem is echter dat de wetenschap nog heel veel niet weet. Tegelijkertijd hebben we als InnerBuddies reeds veel data en onze klanten geven ons toestemming om die data te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek / verdere product ontwikkeling. In dat kader ben ik nu al paar weken bezig om te kijken hoe we al die data kunnen vertalen naar vernieuwing in onze oplossing, bijvoorbeeld via een zelf-lerend systeem dat voedingsadviezen geeft.
Om je de kracht van iets dergelijks te laten zien even een leuke grafiek die ik vanmorgen heb gemaakt. Een van de zaken waar ik naar op zoek ben is het volgende: als je ingrediënt A eet, wat voor impact heeft dat dan precies op welke bacteriën in je darmmicrobioom?
In de grafiek hieronder kun je voor een aantal groenten, fruit en zuivel producten zien wat hun impact op het darmmicrobioom is, zowel qua grootte (horizontale as) als qua breedte (verticale as). Zo kun je zien dat zwarte thee best een grote impact heeft en boter met name een brede impact heeft. Groene uien en bananen combineren beiden een beetje (zowel brede als grote impact). Naarmate het aantal klanten van InnerBuddies groeit, zal dit self-learning systeem telkens nauwkeuriger worden. Eigenlijk een vorm van “citizen science”.

Cool toch? Hier word ik toch wel een beetje blij van op Koningsdag….
Een van onze B2B offerings is ook het uitvoeren van “clinical trials” met universiteiten en voedingsbedrijven. Dus als er iemand interesse heeft om de “impact” van hun eigen producten op het darmmicrobioom te “meten” in een grotere test, feel free om contact op te nemen.
#genzai#innerbuddies#microbiome#dna