Vroeger toen ik nog zwaar in de “sales” zat, maakten we altijd onderscheid tussen “warme” en “koude” sales. Warme sales is als je al een goede relatie hebt met de klant en koude sales is verkoop proberen te doen bij mensen die je (nog) helemaal niet kent. Het zal duidelijk zijn dat de conversie ratio op “warme” sales veel hoger is, net zoals de conversie ratio op “doorverkoop / recurring sales” veel hoger is. Overigens was mijn eigen specialiteit dat ik heel erg goed was in “koude” sales (dat komt veel minder vaak voor dan mensen die goed zijn in warme sales).
Met start-ups die investeringen zoeken heb je eigenlijk hetzelfde. Ik zie vaak (meestal onervaren) start-ups die dan 40 of 50 investeerders benaderen om er uiteindelijk 1 te vinden. Dat kost superveel tijd en is niet erg efficiënt. En vaak zie je aan het einde van de rit dan toch dat de investeerder die ze vinden toch al een “warm” contact was. De interactie tussen investeerders en start-ups heeft alles te maken met het begrip “VERTROUWEN”. Er wordt vaak in boeken en cursussen heel rationeel over verteld (pitch decks, financiële planning, elevator pitch) en al dat soort rationele argumenten, maar uiteindelijk is de primaire factor in mijn ervaring “TEAM” en “VERTROUWEN”. Heeft de investeerder vertrouwen dat het team het gaat “fixen” en zorgvuldig, eerlijk en transparant met hun geld omgaan.
Daarom ben ik zelf niet zo’n aanhanger van de “shotgun”-approach en shotgun-benaderingen zoals zo’n Dragon’s Den programma. En om me heen zie ik eigenlijk dat alle ervaren founders dat ook niet zijn. Die doen liever zaken via hun netwerk en deals met mensen en teams die ze al kennen en eerdere positieve ervaringen mee hebben.
In dat kader zijn we als Genzai en Boosting Alpha ook altijd op zoek naar VC investeerders die we in ons netwerk kunnen meenemen voor de inmiddels 17 start-ups waarin we betrokken zijn. Onze focus ligt volledig op A.I.-gebaseerde start-ups (Genzai) of trading-gebaseerde fintech start-ups (Boosting Alpha). Ticket sizes varïeren uiteraard naar aanleiding van de fase van de start-up, maar in het algemeen tussen de 50K en de EUR 5 mln. Voor ons zou het goed zijn om 2 a 3 VC funds aan te haken in ons netwerk die zich richten op de 250K+ ticket sizes. We proberen eigenlijk onze start-ups te helpen om snel door te schakelen op allerlei zaken (waaronder financiering) en dan is het prettig als je een goede relatie / netwerk hebt waarmee je snel kunt schakelen en op de hoogte bent van elkaars besluitvormingsprocessen en key stakeholders. Laat maar horen als je hierin interesse hebt, dan plannen we ergens een digitale kennismakingscall in.
PS. in het kader van de A.I. focus, het plaatje hieronder is gemaakt door het A.I. model DALL-E van OpenAI op basis van puur het ingeven van de keywords “startup venture capital”.
#genzai #boostingalpha #artificialintelligence #venturecapital #fintech